Gunnar og Steinkjer

Vi aksepterer ikke de økende forskjellene!

Vår ordførerkandidat, Gunnar Thorsen, holdt dette innlegget under Arbeiderpartiets landsmøte.

Kjære landsmøte,

Vi har vært vitne til økende ulikheter i samfunnet de siste årene. Økende priser på mat, energi og renter grunnet krigen i Ukraina har gjort svake grupper enda svakere. Ytelsene fra NAV strekker ikke til for alle. Og behandlingstiden på overgangsstønader, sykepenger og vedtak i barnefordelingssaker tar 26 uker og mer. Imens lever søkerne i usikkerhet. Mange må søke supplerende sosialhjelp fra kommunen for å ha noe å leve av.

Opplevelse av trygghet må gjelde alle i samfunnet vårt. 1.mai snakket jeg med Marthe Martinussen fra Arbeidsmansforbundet. Hun ba meg fortelle landsmøtet at hun er bekymret for den lange saksbehandlingstiden hos NAV.

NAV direktøren for Trøndelag sier budsjettene øker, men pengene går til IT utvikling, mens bemanningen reduseres.

Landsmøte, vi er nødt til å finne løsningene på å hjelpe de som har minst ut av den vanskelige situasjonen. Spesielt i en tid der flere opplever at pengene ikke strekker til.

Sosial ulikhet kjennes på kroppen, i ulike former i løpet av hverdagen.

Mange unger kommer til skolen uten å ha spist frokost og uten matpakke. De skaper uro i klassen og dårlig læringsmiljø. Rektor kompenserer med knekkebrød fra kjøleskap. Lærere gir bort matpakken til sultne elever. Andre elever har med matpakke; men spiser den ikke. Brødskive er ikke like kult som salatbolle. Heller ikke mat med feil krydder. Maten blir kastet.

Skolemat metter alles mage, fjerner ulikhet, skaper trivsel og ro i klassen, bedrer læringsmiljøet og resultatet under nasjonale prøver og årsprøver.

Mange i Steinkjer støtter lokalpartiets synspunkt om at skolemat burde vært en ordning for alle i grunnskolen. Ungdomsrådsleder i Steinkjer Lone Selen er blant dem.

Landsmøte, vi kan ikke akseptere de økende forskjellene i samfunnet og de konsekvensene det har for folk. Jeg håper vi kan fatte gode løsninger og vedtak som jeg kan ta med tilbake til Steinkjer, og til Marthe og Lone.