Vi prioriterer kreftsykepleie

Line Hammers (Ap) innlegg i budsjettdebatten i kommunestyremøtet 16. desember 2020.

Når man blir alvorlig syk er det viktig å få lagt opp hverdagen så den fungerer på best mulig måte for pasienten.  Hverdagen snus på hodet når du en vanlig fredag ettermiddag får beskjed om at du er syk og at det er kreft du har fått.

Da er Kreftsykepleiere viktige nøkkelpersoner og brobyggere. De møter behovet for en helhetlig og koordinert tjeneste hos pasientene, i samarbeid med fastlegen og helsetjenesten for øvrig. Kreftsykepleieren har en vesentlig rolle i kommunehelsetjenesten. De forener den generelle og spesialiserte kompetansen, de har den helhetlige tilnærmingen, skaper gode relasjoner og er tilgjengelige. Slik skapes en nødvendig trygghet for den som er rammet av kreft.

Tidlig og tett oppfølging i lokalmiljøet med fokus på pasientens egne ressurser er viktig og for mange helt avgjørende i en ekstremt tung tid.  Steinkjer kommune har nå en kreftsykepleier i 50% stilling. Denne 50% stillingen passerte 1000 konsultasjoner i 2019 og kommer til å gjøre det samme i 2020. Det er omtrent like mange konsultasjoner som en fastlege har i året i 100% stilling.

Kreftsykepleieren har også et stort område som skal dekkes, fra Røra til Øver Ogndal, Beitstad og Snåsa. Tidligere fikk en av tre personer kreft, mens nå er det en av to! Det er 51 nye pasienter i 2020 som trenger oppfølging, i tillegg til de som er syke og fortsatt trenger oppfølging. Det er 24 mennesker (en hver 14 dag) som er døde av kreft så langt i 2020. Det betyr at det er 24 berørte familier, og det blir samtidig stadig flere unge pasienter. Pasientene blir dessuten utskrevet mye tidligere fra sykehuset nå enn før.

Kreftavdelingen på Levanger Sykehus mener at Steinkjer Kommune mangler et godt nok tilbud til pasientgruppen og deres pårørende. Det er mange, i alle aldersgrupper, som har et stort behov for god og tett oppfølging.  Så har vi dyktige folk med god kompetanse som jobber med dette, men det er begrenset hva en halv stilling kan klare på.

Arbeiderpartiet mener at vi må gjøre det vi kan for å legge til rette for at våre Kreftsykepleiere kan gjøre en best mulig jobb, uten å hele tiden kjenne på utilstrekkelighet.  Steinkjer kommune er stor, det er et stort arbeidspress, og stressnivået over å ikke nå alle er ei stor utfordring. Vi kan ikke være bekjent av å ha et tilbud som ikke når alle som trenger det. Arbeiderpartiet er opptatt av gode tjenester til alle Steinkjerbygg som har fått en alvorlig diagnose. Derfor mener vi det er riktig å prioritere mer penger til Kreftsykepleiere, for å nå flere og for å gi et bedre tilbud.

Vi kan alle plutselig ha bruk for en!